el-GRen-GB
Βιβλιοπαρουσιάσεις

Ruthellen Josselson (2008). Ίρβιν Γιάλομ- Για την ψυχοθεραπεία και την ανθρώπινη εμπειρία (μτφρ. Ευαγγελία Ανδριτσάνου). Αθήνα: Άγρα, 2015 (ISBN 978-960-325-984-8).

Η Ruthellen Josselson, γνωστή Αμερικανίδα ψυχοθεραπεύτρια και ομαδική θεραπεύτρια, ερευνήτρια, επιμελήτρια του περιοδικού Qualitative Psychology (APA) και συνεπιμελήτρια πολλών τόμων της σειράς Narrative Study of Lives, παρουσιάζει  σε μια «πνευματική βιογραφία» την προσωπικότητα και το έργο του Γιάλομ με τον οποίο τη συνδέει μακρόχρονη φιλία και συνεργασία. Στην εισαγωγή η συγγραφέας σημειώνει «Η δεξιοτεχνία του Γιάλομ έγκειται στην πολύ ιδιαίτερη ικανότητά του να συνδυάζει τη φιλοσοφία, τη λογοτεχνία και την ψυχιατρική σε ένα έργο που εικονογραφεί τη ζωή, όπως ακριβώς είναι για όλους τους ανθρώπους, ιδιαίτερα όμως για όσους καταπιάνονται με την αντιμετώπιση της ψυχικής τους δυσφορίας» (σ. 16). Στο πρώτο και στο τελευταίο κεφάλαιο, τα πιο ενδιαφέρονται κατά τη γνώμη μας, παρουσιάζεται μια συνέντευξη του Γιάλομ στη συγγραφέα, όπου μιλά για τη ζωή του και το έργο του. Στα ενδιάμεσα κεφάλαια η Josselson παρουσιάζει τα βιβλία του κάνοντας μια ενδιαφέρουσα βιβλιοκριτική για όσα εκείνος έγραψε ως την ημερομηνία συγγραφής του βιβλίου της. Η συνέντευξη παρουσιάζει μια ανθρώπινη πλευρά του Γιάλομ με στοιχεία από τη ζωή του πιο συγκροτημένα και εμπλουτισμένα από όσα ο ίδιος έχει αναφέρει στα βιβλία του. Η συγγραφέας δεν έχει στόχο να τον εξιδανικεύσει αλλά να δείξει την πορεία ενός ανθρώπου που ήθελε να ξεφύγει από τη μοίρα της οικογένειάς του και να ξεχωρίσει προσφέροντας ταυτόχρονα στους άλλους. Ο επίλογος αναφέρεται σε επίσκεψη του Γιάλομ και της Josselson στον Jerome Frank φίλο και μέντορα του Ιρβιν, ο οποίος όμως έπασχε από Alzheimer. Ο διάλογός των δύο φίλων, αποκαλύπτει την ουσία μιας υπαρξιακής οπτικής στη ζωή και τη θεραπεία. Η εξαιρετική, όπως πάντα, μετάφραση της Ευαγγελίας Ανδριτσάνου, αναδεικνύει το βιβλίο και το κάνει ένα ευχάριστο ανάγνωσμα.

Κυριάκος Βλασσόπουλος

και Γιώργος Κίσσας (επιμ.) (2013). Σχολική τάξη, Μάθηση και Ψυχική Υγεία. Η αθέατη πλευρά των σχέσεων αγωγής στα σημερινά σχολεία. Αθήνα: Αρμός (ISBN: 978-960-527-798-7).

"Είναι πολλές οι φορές που ο εκπαιδευτικός μέσα στην σχολική τάξη νιώθει απειλούμενος ή αποτυχημένος, βιώνει άγχη, φόβους και επιθετικά συναισθήματα. Παρ΄ όλα αυτά καλείται να λειτουργήσει με αποτελεσματικότητα και να φέρει εις πέρας την εκπαιδευτική διαδικασία. Εδώ όμως είναι απαραίτητο, για έναν δάσκαλο – εκπαιδευτικό να έχει όχι μόνο παιδαγωγική επάρκεια αλλά και ψυχολογική σκέψη για να μπορέσει να λειτουργήσει στην τάξη αποτελεσματικά. Είναι χρήσιμο να γνωρίζει όχι μόνο τα δυναμικά της ομάδας – τάξης ή την άγνωστη γλώσσα της εφηβείας αλλά κυρίως, τα όποια συνειδητά ή ασυνείδητα στοιχεία φέρει ο ίδιος, τα οποία διαμορφώνουν όχι μόνο το μάθημά του αλλά και τη σχέση του με τους μαθητές του.Στο βιβλίο αυτό καταδεικνύεται, πως μπορούν να γεφυρωθούν στην εκπαιδευτική πράξη δύο χώροι, που διαλέγονται σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο: Οι επιστήμες της παιδαγωγικής και της ψυχολογίας. Κύριο μέλημα των επιμελητών του βιβλίου είναι η ευαισθητοποίηση του εκπαιδευτικού στο θέμα της ψυχοσυναισθηματικής ωριμότητας. Από την άγνωστη γλώσσα της εφηβείας, την δυναμική της τάξης ως ομάδας, την ανθρωπογεωγραφία της τάξης έως και την σχέση των καθηγητών με τους γονείς και τις προσδοκίες που έχουν και οι δύο πλευρές, το βιβλίο γίνεται ένας μικρός οδηγός, που σκοπό έχει, θεωρώντας ως βάση την παιδαγωγική κατάρτιση και εμπειρία του καθηγητή, να τονίσει, πώς μπορεί η ψυχολογική σκέψη και ευαισθητοποίηση να συνεισφέρει στο έργο του και να λειτουργήσει ως χρήσιμο εργαλείο στην καθημερινότητά του."

Γιώργος Κίσσας (επιμ). (2011). Εγώ κι εσύ …και οι άλλοι. 11 Έλληνες ψυχοθεραπευτές ξετυλίγουν το κουβάρι των οικογενειακών σχέσεων. Αθήνα: Αρμός (ISBN: 978-960-527-674-4).

Ο Γιώργος Κίσσας, διδάκτωρ Ψυχολογίας, ψυχοθεραπευτής και θεραπευτής οικογένειας συνομιλεί με τους: Α. Ανδρουτσοπούλου, Φ. Βερβελίδου, Κ. Βλασσόπουλο, Μ. Γιωσαφάτ, Τ. Ζαχαριάδη, Χ. Ζιούβα, π. Β. θερμό, Ε. Καραγιάννη, Χ. Κατάκη, Δ. Κυριαζή, Χ. Μιχαλοπούλου.

 Το βιβλίο αυτό αποτυπώνει τις συζητήσεις που έκανε ο επιμελητής του με ειδικούς στο χώρο της ψυχοθεραπείας στα πλαίσια εκπομπής στο σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος, εκπομπή που ανέλαβε εθελοντικά από τον Οκτώβριο του 2009 ως τον Ιούνιο του 2010 και είχε τον τίτλο «Μαζί στα εύκολα και στα δύσκολα». Τα θέματα προσεγγίζονται από δύο οπτικές, τη συστημική και την ψυχαναλυτική, όμως οι συνομιλητές αναπτύσσουν με τρόπο σαφή και κατανοητό τις απόψεις τους, χωρίς να καταφεύγουν σε πολύπλοκη ορολογία, αλλά αντιθέτως χρησιμοποιώντας καθημερινά παραδείγματα.

Στη ζωντάνια των συζητήσεων συμβάλλει καθοριστικά ο Γιώργος Κίσσας ο οποίος συντηρεί στην κουβέντα μια συγκροτημένη ροή και θέτει ερωτήματα που πιθανόν θα έθεταν οι ακροατές-αναγνώστες. Επίσης, με τον διερευνητικό και αναστοχαστικό τρόπο του, βοηθά όχι μόνο στη σύνθεση θέσεων από την ψυχανάλυση και τη συστημική οπτική αλλά και από τη θεολογική σκοπιά. Το αποτέλεσμα είναι ελκυστικό τόσο για θρησκευτικά πιστούς όσο και για μη πιστούς αναγνώστες

Τα κεφάλαια 1-4 «αφορούν τον άνδρα και τη γυναίκα ως ενήλικες, στη σημερινή εποχή, καθώς αναζητούν συντρόφους και δημιουργούν σχέσεις ανθεκτικές στο πέρασμα του χρόνου. Τα κεφάλαια 5-11 «πραγματεύονται το γονεϊκό ρόλο του ζευγαριού γενικά ή ειδικά του πατέρα και της μητέρας μέχρι τα πρώτα καθοριστικά χρόνια της ζωής ενός παιδιού".


...περισσότερες βιβλιοπαρουσιάσεις...