Ινστιτούτο εκπαίδευσης & έρευνας στη συστημική ψυχοθεραπεία

ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΟΠΤΙΚΗ SANE-System Attachment Narrative Encephalon ®

Α. ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Διάγνωση και Ψυχοθεραπείας Παιδιών μέσα από τη Συστημική Οπτική SANE-System Attachment Narrative Encephalon ® που προσφέρει το ‘Λόγω Ψυχής’ – Ινστιτούτο Εκπαίδευσης και Έρευνας στη Συστημική Ψυχοθεραπεία- απευθύνεται σε επαγγελματίες της ψυχικής υγείας που ενδιαφέρονται να ειδικευτούν τη διαγνωστική και θεραπευτική διαδικασία με παιδιά. Το πρόγραμμα είναι μονοετές (70 ώρες).

Β. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Το θεωρητικό πλαίσιο του προγράμματός περιλαμβάνει:
▪ πώς εντάσσουμε την συστημική οπτική στην θεραπεία παιδιών
▪ attachment
▪ αναπτυξιακά στάδια και εγκέφαλος: ορόσημα ανά ηλικία
▪ το σύμπτωμα του παιδιού στο οικογενειακό σύστημα (συχνά ζητήματα προς επεξεργασία: αυτοπεποίθηση/αυτοεικόνα, κοινωνικές δεξιότητες (σε σχέση με γονείς/συνομηλίκους), προκλητική συμπεριφορά-διαχείριση συναισθήματος, έντονο αίσθημα θυμού/εκρήξεις, διαχείριση διαζυγίου, διαχείριση απώλειας)
▪ αφήγηση των γονέων για το παιδί, αφήγηση παιδιού μέσα από τις ιστορίες του

Ιστορικό
▪ πρώτη επαφή με γονείς
▪ διαδικασία λήψης ιστορικού, φόρμα ιστορικού
▪ προετοιμασία παιδιού από τους γονείς
▪ συμβόλαιο θεραπείας με τους γονείς

Διαγνωστική Διαδικασία
▪ γνωριμία παιδιού με τον χώρο, επαφή/ σύνδεση με παιδί-έφηβο, πρακτικά ζητήματα, π.χ. διάρκεια ραντεβού, υλικά, κ.α.
▪ ελεύθερο παιχνίδι: ιστορική ανασκόπηση, διαδικασία, ο ρόλος του θεραπευτή
▪ ζωγραφική: ιστορική και θεωρητική ανασκόπηση, τι παρακινεί τα παιδιά να ζωγραφίσουν, παράγοντες που επηρεάζουν την ζωγραφική των παιδιών, αναπτυξιακές πλευρές-εξελικτικά στάδια, ο ρόλος του θεραπευτή-πρακτικά ζητήματα, περιστατικά για ανάλυση/εξάσκηση από τους εκπαιδευόμενους

✓ Το τεστ της οικογένειας και παραλλαγές
✓ Kinetic Family Drawing, Family-Centered Circle Drawings και Parent-Self Centered Drawings
✓ Το τεστ της ανθρώπινης φιγούρας “Draw a man”, “Draw a person”
✓ “Draw a person in the rain”, “La fame de Fay”
✓ Το σχέδιο σπίτι-δέντρο-άνθρωπος, “House-tree-person”
✓ Τεστ D10
✓ Κύκλος συναισθημάτων

Αξιοποίηση αφήγησης στη διάγνωση
✓ Παραμύθια : αξιοποίηση παραμυθιών που υπάρχουν η συν δημιουργούμε με το παιδί
✓ Fairy Tale Test: σκοπός και χρήση, γενική περιγραφή καρτών-συγκρούσεις που αναδύονται, διαδικασία χορήγησης, περιστατικά για ανάλυση/εξάσκηση από τους εκπαιδευόμενους
✓ CAT, CAT-H: ιστορική ανασκόπηση, σκοπός του τεστ, διαδικασία χορήγησης, ανάλυση εικόνων, ερμηνεία αποτελεσμάτων-συμπλήρωση φυλλαδίου απάντησης, περιστατικό για ανάλυση/εξάσκηση από τους εκπαιδευόμενους συμπλήρωση προτάσεων: επιλογή υλικού/προτάσεων για παιδιά, περιστατικά για ανάλυση/εξάσκηση από τους εκπαιδευόμενους
✓ συγγραφή αναφοράς, διαδικασία ενημέρωση γονέων, ερμηνεία αποτελεσμάτων με συνδυασμό εργαλείων: περιστατικό ως παράδειγμα, περιστατικά για ανάλυση/εξάσκηση από τους εκπαιδευόμενους

Οδηγίες για την Ψυχοθεραπευτική διαδικασία

▪ Έναρξη θεραπείας με το παιδί

✓ πρώτη συνεδρία παιδιού
✓ συμβόλαιο θεραπείας με το παιδί
✓ χτίσιμο ασφαλούς βάσης
✓ παράλληλη συνεργασία με τους γονείς (ενημέρωση, συμμετοχή τους σε ατομικό επίπεδο ή μαζί με το παιδί), επαφή με δασκάλους και άλλους ειδικούς
✓ ο ρόλος του θεραπευτή
✓ δεξιότητες θεραπευτή: σχέση θεραπευτή-παιδιού, ενεργητική ακρόαση, παρατήρηση, συζήτηση, διευκόλυνση στην ανάδυση και επεξεργασία ζητημάτων

▪ Μη κατευθυντική θεραπεία

✓ σύμπτωμα, στόχοι θεραπείας και πορεία
✓ συμβολικό παιχνίδι
✓ το παιδί κατευθύνει τις συνεδρίες
✓ επαναλαμβανόμενα σενάρια παιχνιδιού
✓ παρεμβάσεις
✓ αλλαγή ιστορίας, η θεραπεύτρια προτείνει εναλλακτικά σενάρια στην ιστορία

▪ Αφηγηματική προσέγγιση στη θεραπεία παιδιών

✓ το παιδί αφηγείται ιστορίες και δυσκολίες από την καθημερινότητά του
✓ χρήση βιβλίων, παραμυθιών

▪ Κατευθυντική θεραπεία

✓ η θεραπεύτρια προτείνει συγκεκριμένες ασκήσεις, κατασκευές
✓ σύμπτωμα, στόχοι θεραπείας και πορεία
✓ εργαλεία: πηλός, ζωγραφική, επιτραπέζια/ παιχνίδια δεξιοτήτων
✓ παρεμβάσεις, ασκήσεις ανάλογα τα θέματα που διαπραγματεύεται το παιδί

▪ Ολοκλήρωση θεραπευτικής πορείας

✓ αποχαιρετισμός
✓ απολογισμός

Γ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ

Η διάρκεια της εκπαίδευσης είναι ένα (1) έτος με συχνότητα, (1)φορά το μήνα, Παρασκευή 09.3016.30, επτά (7)ώρες από Οκτώβριο έως και Ιούλιο (10 μήνες).

Δ. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

A. Αξιολόγηση του ειδικευόμενου

(i) Παρουσίες. Προκειμένου οι ειδικευόμενοι να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα με επιτυχία θα πρέπει να έχουν παρακολουθήσει συστηματικά όλα τα μαθήματα (τουλάχιστον 80% των ωρών)
(ii) Εργασίες-Παρουσιάσεις
(iii) Προσομοιώσεις και Εξάσκηση σε τεχνικές
(iv) Διεργασία συνεχούς ανατροφοδότησης από τις εκπαιδεύτριες και επόπτριες, αλλά και από την εκπαιδευτική ομάδα στο πλαίσιο της εποπτείας
(v) Συμπλήρωση έντυπου αξιολόγησης προσωπικής πορείας από τον ειδικευόμενο. Περιλαμβάνει αξιολόγηση βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων επάρκειας (βλ. παρακάτω Β).
(vi) Συμπλήρωση έντυπου αξιολόγησης του ειδικευόμενου από εκπαιδεύτριες και επόπτριες Περιλαμβάνει αξιολόγηση βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων επάρκειας (βλ. παρακάτω Β).

B. Κριτήρια Αξιολόγησης


1. Επαρκής κατανόηση της βιβλιογραφίας σχετικά με αναπτυξιακά θέματα, την συναισθηματική εξέλιξη των παιδιών και τις οικογενειακές δυναμικές που την επηρεάζουν
2. Δυνατότητα επεξεργασίας θεωρητικών εννοιών και κριτική σκέψη
3. Ικανότητα αναστοχασμού της θεραπευτικής διεργασίας με αναγνώριση της προσωπικής του επιρροής με αυτή
4. Συντονισμός της θεραπευτικής διαδικασίας με ενσυναίσθηση και όρια
5. Αξιοποίηση της εποπτείας
6. Ικανότητα αυτοαξιολόγησης και ύπαρξη ισχυρού κινήτρου για προσωπική και επαγγελματική εξέλιξη
7. Αποτελεσματική οργάνωση εκπαιδευτικών υποχρεώσεων
8. Γνώση και σεβασμός του κώδικα δεοντολογίας

E. ΧΡΟΝΟΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ

Ο προβλεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσης είναι ένα (1) έτος και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο (2) έτη συνολικά

ΣΤ. ΑΠΟΝΟΜΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ

Η επιτυχής ολοκλήρωση αυτού του κύκλου ειδίκευσης οδηγεί στη χορήγηση πιστοποιητικού με τίτλο «Εκπαίδευση στη Διάγνωση και Ψυχοθεραπεία Παιδιών μέσα από τη Συστημική Οπτική SANE-System Attachment Narrative Encephalon ®».

Η. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΕΙΣ

(ι) Κριτήρια Εισαγωγής.

Πτυχίο ψυχολογίας, ψυχιατρικής, παιδαγωγικών ή ανθρωπιστικών σπουδών με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην σχολική ψυχολογία ή στην ειδική αγωγή.

Το Ινστιτούτο δεσμεύεται από τον κώδικα δεοντολογίας του στην αποφυγή διακρίσεων που αφορούν την καταγωγή, την εθνικότητα, το χρώμα, το φύλο, τη θρησκεία, τη σωματική υγεία και τη σεξουαλική προτίμηση στην προσφορά ευκαιριών ειδίκευσης.

ιι) Αιτήσεις

Οι αιτήσεις εξετάζονται το Σεπτέμβριο κάθε έτους. Για να είναι ολοκληρωμένη η αίτηση πρέπει να περιλαμβάνει:
▪ Συμπληρωμένη αίτηση (διατίθεται ηλεκτρονικά)
▪ φωτοαντίγραφα πτυχίων και βεβαιώσεων για όσα αναφέρονται στην αίτηση
▪ φωτογραφία (στο μέγεθος διαβατηρίου)

Θ. ΜΕΡΕΣ-ΩΡΕΣ-ΤΟΠΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Η εκπαίδευση διεξάγεται στο Ινστιτούτο Εκπαίδευσης και Έρευνας στη Συστημική ΨυχοθεραπείαΛόγω Ψυχής, Στουντίου 10β, Μαρούσι με συχνότητα επτά (7) ώρες, μία (1) φορά το μήνα, Παρασκευή 09.00-16.00, από Οκτώβριο έως και Ιούλιο.

Ι. ΔΙΔΑΚΤΡΑ

Το ετήσιο συνολικό ποσό των διδάκτρων δίνεται χωρισμένο σε 10 δόσεις (Οκτώβριος ως και Ιούλιος). Επίσης παραμένει σταθερό σε όλη η διάρκεια των σπουδών. Επικοινωνήστε με τη γραμματεία για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το τρέχον κόστος των διδάκτρων και τους τρόπους πληρωμής. Στα δίδακτρα συμπεριλαμβάνεται εκπαιδευτικό υλικό (ελεύθερη πρόσβαση στην ηλεκτρονική βιβλιοθήκη, σε επιστημονικά περιοδικά που έχει εγγραφεί το Ινστιτούτο, καθώς και σημειώσεις).

Close Menu